Information för mäklare

FRÅGOR OCH SVAR BRF MAGASINET PÅ NORRA ÄLVSTRANDEN 


  • Hur tas beslut om medlemskap? Löpande eller vid styrelsemöte?
    Löpande 


  • Har ni några egna blanketter för medlemskapsansökan eller kan vi använda våra egna? 
    ”Ny medlem” via Simpleko.  https://www.simpleko.se/for-kunder/for-styrelsen/nymedlem/ 


  • Vart skickas medlemsansökan/överlåtelseavtal?
    Se ovan


  • Kontaktinformation till vår ekonomiska förvaltare: 
    Simpleko AB - Box 307 - 751 05 Uppsala, info@simpleko.se, Tel: 018-66 01 60 

  

  • Finns det några önskemål från föreningen före godkännande av medlem? (tex kreditkontroll, träffa köparen?) 
    Nej


  • Har ni några speciella åtaganden för medlemmarna? T.ex. gårdsstädning, skottning o.s.v.? 
    Nej 


  • Ska något överlämnas från säljare till köpare? 
    Vid försäljning skall "Boendepärm", "Skötselpärm" samt digitalboxen från Telia + fjärrkontroll lämnas kvar i lägenheten.

  • Måste säljaren själv säga upp sina avtal med Telia och vald elleverantör?
    Ja. Säljaren är ansvarig för att säga upp sitt avtal med Telia och vald elleverantör så att abonnemangen är avslutade på överlämningsdatumet.

  • Vilka nycklar ska överlämnas till köparen?
     

    Lägenhetsdörr:
    Minst 5 st huvudnycklar (vid den allra första överlämningen till den första lägenhetsägaren numrerade 1-5) och minst 3 st nycklar till överlåset.

    Postfack:
    Minst 3 st nycklar.

  • Får man ersätta befintlig köksfläkt med en kolfilterfläkt?
    Kontakta styrelsen för rätt information.


  • Har föreningen någon tvättstuga?
    Nej, varje lägenhet har egen tvättmaskin och torktumlare (den senare integrerad i tvättmaskinen i vissa fall). 


  • Är vinden exploaterad? 
    Huset är byggt med taklägenheter från början. Ingen vind finns. 


  • När köpte föreningen fastigheten? 
    År 2013 


  • Finns det några planerade eller beslutade avgiftsförändringar?
    Avgiften höjdes med 5% fr o m 1/7-2023, den första höjning som föreningen gjort. Inga höjningar finns beslutade i dagsläget.


  • Finns det några planerade underhåll? 
    Föreningen har en underhållsplan som vi följer men inga stora underhåll är planerade i närtid. 


  • Är det kö till föreningens parkeringsplatser? 
    Det är i dagsläget kö till våra parkeringsplatser. Förväntad kötid är ca 12 månader.  P-platser för bil kostar 1100 kr/mån och för MC ligger kostnaden på 250 kr/mån. Betalning för laddpunkt går till så att man betalar själv för elförbrukning. Föreningens kostnad jämte ett påslag på 25%. 


  • Är föreningens parkeringsplatser utrustade med laddstolpar?
    Sedan 1 december 2021 är alla garageplatser utrustade med laddpunkter.
  • Vad ingår i avgiften?

    Ingår:

    Värme
    Bostadsrättstillägg via Folksam

    Ingår ej:
    Telia Triple Play läggs ovanpå avgiften, för närvarande 216 kr/månad. IP-telefoni ingår i Telia Triple Play.
    Varmvatten samt kostnad för avläsning läggs ovanpå avgiften.  


  • Vad innehåller Telia Triple Play? 
    Tv-paket kollektiv Lagom.
    Telia Bredband via fiber 100/100Mbit/s.
    Telia bredbandstelefoni (IP-telefoni)   


  • Hur ser ni på delat ägande?
    OK


  • Stämmer det att ni tillåter juridisk person som köpare? 
    Nej, vi tillåter inte juridisk person som köpare.


  • Vem betalar överlåtelseavgiften? 
    Överlåtelseavgiften betalas av köparen. 


  • Finns gemensamma lokaler?
    Det finns en gästlägenhet att hyra för medlemmar. Den har fyra bäddar med badrum och kök. Kostnad 300 kr/natt. Bokas via hemsidan.


  • Äger föreningen marken?
    Ja, marken ägs till fullo av föreningen.


Vi vill också passa på att vädja till er om att inte ställa upp ytterdörrarna vid lägenhetsvisningar då det kan sätta stängningsfunktionen ur system samt medföra ett säkerhetsproblem. Använd istället öppningsfunktionen på porttelefonen när ni ska släppa in presumtiva köpare. Dörrkoden får inte lämnas ut.


Reviderad 2023-08-15

//Styrelsen